Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

Autokannan ikääntyminen jatkuu

03.02.2020

rekisteröintien määrä jäi tammikuussa viime vuoden alkua vaisummaksi

Tammikuussa ensirekisteröitiin 10 798 henkilöautoa ja 1 274 pakettiautoa. Henkilöautojen ensirekisteröintien määrä on 8,0 prosenttia pienempi kuin vuoden 2019 tammikuussa. Pakettiautoja ensirekisteröitiin 14,7 prosenttia viime vuoden tammikuuta vähemmän. Henkilö- ja pakettiautojen ensirekisteröintien määrää painavat vielä viime vuoden hidas asiakastilausten kehitys ja historiallisen suuret joulukuun rekisteröintiluvut.

Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin tammikuussa 365. Määrä on 1,7 prosenttia suurempi kuin vuoden 2019 tammikuussa. Yli 16 tonnin kuorma-autojen kysyntä jatkoi viime vuoden syyskuussa alkanutta alenemistaan. Tammikuussa rekisteröitiin 263 yli 16 tonnin kuorma-autoa, mikä on 3,3 prosenttia viime vuoden tammikuuta vähemmän. Pieniä alle 6 tonnin kuorma-autoja rekisteröitiin 78, joka on 13,0 prosenttia viime tammikuuta enemmän. Pienten kuorma-autojen kysyntä on ollut viime vuosina reippaassa kasvussa. Kasvua selittää pienten lavakuorma-autojen kysynnän kasvu. Keskikokoisia 6–16 tonnin kuorma-autoja ensirekisteröitiin 24, joka on 33,3 prosenttia viime tammikuuta enemmän.

Linja-autoja ensirekisteröitiin tammikuussa 34. Määrä jää viime vuoden tammikuun lukemasta 27,7 prosenttia.

Henkilöautokanta ikääntyi viime vuosikymmenellä lähes kahdella vuodella

Autokannan keski-iän ja romutusiän kasvu kertovat autokannan huolestuttavasta ikääntymiskehityksestä. Henkilöautokannan keski-ikä kasvoi vuonna 2019 noin 12,2 vuoteen. Kierrätykseen poistuneiden autojen keski-ikä eli romutusikä kasvoi viime vuonna 21,0 vuoteen. Viime vuosikymmenellä henkilöautokannan keski-ikä kasvoi 1,8 vuodella ja romutusikä 1,7 vuodella.

Autokannan ikääntyminen näkyy erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomen maakunnissa. Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa henkilöautokannan keski-ikä kohosi jo 14,2 vuoteen ja Etelä-Pohjanmaalla 13,8 vuoteen. Keski-Pohjanmaalla, Satakunnassa, Etelä-Savossa ja Lapissa Autokannan keski-ikä on noin 13,5 vuotta. Autokanta on nuorinta Uudellamaalla, jossa keski-ikä nousi viime vuonna 10,0 vuoteen edellisvuoden 9,9 vuodesta.

Autokannan ikääntyminen johtuu ensisijaisesti uusien autojen ensirekisteröintien maltillisesta määrästä. Suomessa ensirekisteröitiin vuonna 2019 noin 21 uutta henkilöautoa tuhatta asukasta kohti. Esimerkiksi Ruotsissa vastaava lukema on 34 autoa. Autokannan ikääntymiskehitys kääntyy laskuun, jos uusien autojen rekisteröintimäärä kasvaa yli 140 000 auton vuosittaiseen määrään ja samalla kierrätykseen palautuvien autojen määrä kasvaa.

Paketti- ja kuorma-autokannan ikääntyminen hidastui vuosikymmenen loppupuolella

Myös paketti-, kuorma- ja linja-autojen keski-ikä jatkoi viime vuonna kasvuaan. Kuorma-autokannan keski-ikä oli 13,9 vuotta ja pakettiautokannan 12,8 vuotta. Viime vuosikymmenellä pakettiautojen keski-ikä kasvoi 1,6 vuodella ja kuorma-autojen peräti 3,5 vuodella. Paketti- ja kuorma-autokannan keski-iän kasvu on hidastunut viime vuosina, kun uusien autojen rekisteröintien kasvu on uudistanut autokantaa.

Linja-autokannan keski-ikä oli viime vuoden lopulla 11,7 vuotta. Myös linja-autokannan keski-ikä kasvoi 0,1 vuodella edellisvuoteen nähden. Linja-autojen keski-ikä kasvoi viime vuosikymmenellä 0,3 vuodella.

Lisätietoja

Tammikuun ensirekisteröintitilastot

Autokannan keski-iän kehitys

Romutusiän kehitys

Henkilöautokannan keski-ikä EU-maissa

toimitusjohtaja Pekka Rissa, Autoalan Keskusliitto ry, p. 0500 417 300, pekka.rissa@akl.fi

toimitusjohtaja Tero Kallio, Autotuojat ja -teollisuus ry, p. 040 729 4513, tero.kallio@autotuojat.fi

Autoalan Tiedotuskeskus on autoalan suurimpien toimialajärjestöjen palvelu- ja informaatiokeskus, jonka tehtävänä on tuottaa tietoa tieliikenteestä sekä autokaupan, autoteollisuuden, korjaamojen, katsastuksen ja autokierrätyksen toimialoilta. Tiedotuskeskuksen omistavat Autoalan Keskusliitto ja Autotuojat ja -teollisuus ry.

03.02.2020Autokannan ikääntyminen jatkuu
01.11.2019Henkilöautojen rekisteröintien kasvu jatkui lokakuussa
02.09.2019STT-Info: SUOMESSA KEHITETYT GGTURBO-UUSIOTURBOAHTIMET EDUSTAVAT ALANSA HUIPPUA
03.05.2019Turboahdin hinta ?
23.04.2019GGTurbo uusioturboahtimien testi- ja tuotekehitystiimin henkilöstö Garrett Turbo Expertivise Level 1 ja 2 sertifikaatilla tunnustettuja huippuammattilaisia
15.03.2019Autoala: Päästöt ratkaisevat - teknologia on keino, ei itseisarvo?
09.03.2019Dieselillä on vankka asema isokokoisten autojen ensirekisteröinneissä
02.03.2019Joka päivä sinua ajaa vastaan tuhansia ajoneuvoja joiden moottoriin on asennettu huippulaadukas GGTurbo turboahdin
28.02.2019GGTurbo Ford Junior Rally Team kuljettaja Sami Pajari ensi kertaa Itärallin maisemiin
14.01.2019GGTurbo Ford Junior Rally Team 2019

Siirry arkistoon »