GGTurbo turboahdin historia juontaa juurensa vuoteen 1905

Vuonna 1905, tohtori Alfred Büchi, sveitsiläinen insinööri patentoitu turboahdintekniikasta. Alfred Büchi uskoivat polttomoottorit eivät olleet riittävän tehokkaita, ja he lähtivät tutkimaan keinoja tehostaa niiden toimintaa. Turboahtaminen on yksi harvoja keksintöjä, jotka tulevat vain hyötyä. Turboahdin, moottorin teho kasvaa, päästöt lasketaan, polttoaineen kulutus vähenee ja säästetään.
Turboahtimen keksi sveitsiläinen insinööri Alfred Buchi, joka työskenteli höyryturbiinien parissa. Hänen patenttinsa polttomoottorin turboahtimelle hyväksyttiin vuonna 1905. Turbolla varustettuja dieselkäyttöisiä laivoja ja junia alkoi ilmestyä 1920-luvun aikana.
Ensimmäiset turboahdetut henkilöauton moottorit valmisti General Motors. Oldsmobile Cutlass Jetfire ja Chevrolet Corvair Monza Spyder oli molemmat varustettu turboahtimella vuonna 1962. Oldsmobile tunnustetaan yleensä ensimmäiseksi koska se ilmestyi muutamaa kuukautta ennen Corvairia. Turbo Jetfire moottori oli 3,5 l (215 in³) V8. Corvairin moottori oli joko 2,3 l (145 in³) (1962-63) tai 2,7 l (164 in³) (1964-66) B6. Molempien moottoreiden valmistus loppui muutaman vuoden jälkeen ja seuraava GM:n turbomoottori esiteltiin vasta kaksi vuosikymmentä myöhemmin. Ferrari 288 GTO oli 1984 2,9-litraisella turbo-V8:llaan maailman ensimmäinen (liikennekelpoinen) urheiluauto, jonka huippunopeus oli yli 300 km/h

Muuttuvageometrinen turboahdin

Muuttuvageometrinen tai muuttuvasiipinen turboahdin on kuin tavallinen turboahdin, jonka pakopesässä on muuttuvat säätösiivet. Näin saadaan ahtimen toiminta-alue laajemmaksi, ja ahtopaine alkaa nousta jo alemmilta kierroksilta. Muuttuvageometrisia ahtimia (VNT-ahtimia, Variable Nozzle Turbine) käytetään lähinnä dieselmoottoreissa, koska liikkuvat siivet eivät kestä bensiinimoottorin korkeita pakokaasun lämpötiloja. Ensimmäinen sarjatuotantoon tullut bensiinikäyttöinen auto, jossa oli VNT-ahtimet, oli vuonna 2005 esitelty 997-sukupolven Porsche 911 turbo.

Muuttuvageometrisessä turbossa siivet ovat kiinni, kun moottori käy pienellä nopeudella. Siipien ollessa kiinni pakokaasujen virtausnopeus kasvaa, mikä saa turbiinipyörän pyörimään nopeammin. Pakokaasumäärän ja kierroksien kasvaessa siipiä avataan, jotta pakokaasut pääsevät virtaamaan kunnolla ja jotta paineet eivät nouse liian korkeiksi. Ahtopaineen säätö toteutetaan muuttuvia siipiä säätelemällä esimerkiksi painekellon avulla.