Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

Pajarille ensikosketus kaukokisoihin Japanissa - Ensi vuoden suunnitelmat julki

09.11.2022
Pajarille ensikosketus kaukokisoihin Japanissa - Ensi vuoden suunnitelmat julki

Sami Pajari ja kartanlukija Enni Mälkönen kilpailevat tulevana viikonloppuna Japanin MM-rallissa. Kisa on samalla kaksikon ensimmäinen kokemus Euroopan ulkopuolisista ralleista. Japanissa kisa-alustana on asfaltti, josta Pajarilla on tuoretta kokemusta sarjan edellisestä osakilpailusta Espanjassa. Katalonian osakilpailun tapaan myös Japanissa Pajari käskyttää Toksport WRT:n Skoda Fabia Rally2-autoa. 

 

Suomalaiskaksikolle Japani on kaikkiaan kauden neljäs osakilpailu Toksportin kalustolla, aiemmat kilpailut Katalonian lisäksi olivat kotimaan MM-rallissa, sekä Sardiniassa. Tämän kauden pääpainon oltua JWRC-luokassa sekä WRC3-luokassa, on suunta ensi vuonna pykälää ylemmäksi WRC2-sarjaan.

 

Japanin MM-ralli tekee paluun kalenteriin pitkän tauon jälkeen. Korona perui kilpailun vuosina 2021 ja 2020 ja sitä ennen Japanissa ajettiin MM-tasolla edellisen kerran vuonna 2010. Kun kilpailu ajettiin aiemmin pohjoisempana Hokkaidon saarella Sapporon seutuvilla soralla, ajetaan nyt etelämpänä Honshun saarella asfaltilla. Keskuspaikkana on Toyotan kotikaupunki Toyota joka sijaitsee kaakkoon Japanin neljänneksi suurimmasta kaupungista Nagoyasta. Suurkaupungin läheisyys määrittää myös reittiä, lännen suuntaan ei reitti keskuspaikastaan liikahda.

 

Kilpailussa ajetaan kaikkiaan 19 erikoiskoetta, joille mittaa kertyy 283 kilometriä. Torstaille kilpailun ohjelmassa on aamulla klo 9 shakedown, joka ajetaan kilpailun avauspätkänä myöhemmin samana päivänä, ajosuunta kuitenkin vaihdetaan välissä, mittaa tällä koitoksella on alle kolme kilometriä.

 

Perjantaista alkaen aikaiset aamut tulevat kuljettajille tutuksi, päivän ensimmäinen erikoiskoe starttaa jo klo 7 aamulla. Perjantain ohjelmassa on kuusi erikoiskoetta, joilla on yhteismittaa noin 130 kilometrin verran. Lauantain kaava on hyvin samankaltainen, mutta erikoiskokeita on seitsemän ja ajokilometrejä saadaan kasaan vain hieman yli 80. Perjantain tapaan päivän viimeinenkin erikoiskoe käynnistyy aikaisin, jo ennen kello neljää iltapäivällä. 

 

Sunnuntain aloituksessa on pientä armollisuutta, kun ensimmäinen erikoiskoe käynnistyy vasta klo 8 jälkeen. Päätöspäivänä ohjelmassa on viisi erikoiskoetta, joilla mittaa piirun alle 70 kilometriä. Kilpailun päättävä Power Stage käynnistyy 14:18 paikallista aikaa.

 

- Mielenkiintoista kilpailua odotan. Mitä olin kuullut ennakkoon niin hyvin teknistä tietä oli luvassa, pääosin kapeaa ja melko hidasta tietä. Nuotituksen perusteella ennakkotiedot kyllä pitivät paikkansa. Innolla odotan myös fanien suhtautumista, Japanissahan fanit ovat hyvin innokkaita ja omistautuneita.

 

- Saavuimme tänne jo viikkoa ennen kilpailun alkua jotta jäi aikaa sopeutua paikalliseen kulttuuriin, sekä tietenkin oman sisäisen kellon siirtämiseen seitsemällä tunnilla eteenpäin, avaa Pajari mietteitään ensimmäisen kaukomaiden kilpailunsa alla. 

 

MM-sarjan kuljettajien ympärillä pyörii Japanin kilpailun alla isoja kysymysmerkkejä kuka ajaa missäkin. Pajarin tiimissä asian suhteen ollaan levollisin mielin, nimittäin Pajari - Mälkönen kaksikon kauden 2023 ohjelmassa on WRC2-sarjan ajaminen Toksport WRT:n kalustolla. 

 

- Loistavaltahan se kuulostaa, ihan unelmien täyttymys. Innolla odotan jo tulevaa kautta, mutta onhan tässä vielä vähän tätäkin vuotta jäljellä mihin pitää vielä panostaa täysillä, kertoo Pajari intoaan peittelemättä.

 

Uuteen kauteen valmistautuminen käynnistyykin hyvin pian Japanin osakilpailun jälkeen. Kauden 2023 alkuun Monte Carlossa on siinä vaiheessa aikaa vain pari kuukautta, joten kovin pitkää kilpailutaukoa ei ennätä muodostua.



Sami Pajari verkossa: 

 

WWW: https://www.samipajari.com/ 

Facebook: https://www.facebook.com/samipajariofficial 

Instagram: https://www.instagram.com/samipajariofficial/ 

Twitter: https://twitter.com/samipajari 

25.03.2024Pidä huolta turvallisuudestasi - ilmaisia tuulilasin kuntotarkastuksia tarjolla pääsiäisenä
04.03.2024Autoala tunnistaa tarpeen parantaa käytetyn auton kauppaa ja panostaa siihen koulutuksella ja työkaluilla
14.02.2024Tuulilasin kunto on tärkeä osa liikenneturvallisuutta
11.01.2024Autokannan ikääntyminen kiihtyy
16.10.2023Romuajoneuvoasetus kiristää harmaata toimijaa
02.05.2023Vahvan tilauskannan purkautuminen nostaa uusien autojen rekisteröintejä
16.03.2023Ilma lämpenee turboahtimet rikkoutuu - Tilaa turboahdin edullisesti meiltä 3 vuoden takuulla!
05.01.2023Secto Rally Finland Power Stage mukaan SM-osakilpailuihin
08.12.2022HUIPPU-URHEILUN TILANNEKATSAUS: AUTOURHEILUSSA SUOMI ON KIISTATON SUPERVALTA
09.11.2022Pajarille ensikosketus kaukokisoihin Japanissa - Ensi vuoden suunnitelmat julki
23.10.2022Lauri Joonan kausi päättyi mestaruusjuhliin
09.08.2022Pajarin tavoitteet Suomen MM-rallissa täyttyivät valtaosin
09.08.2022Lauri Joona WRC3-luokan ylivoimainen ykkönen Jyväskylän MM-rallissa
01.07.2022Uusien autojen kysyntä on vakaata, mutta tuotannon viiveet jarruttavat ensirekisteröintejä
01.10.2021Uusien autojen rekisteröinnit syyskuussa laskusuunnassa
30.09.2021Lauri Joona uuden edessä Jyväskylän MM-rallissa
30.09.2021Pajari näytti uuden ajokin iskukyvyn
15.08.2021Pajari toiseksi Belgiassa, mestaruus ratkaistaan Espanjassa
15.08.2021Lauri Joona neljäs Belgian haastavassa MM-rallissa - ?Oli komeeta päästää F1-radalla?
02.08.2021Autokauppa jäi heinäkuussa viime vuotta vaisummaksi
25.07.2021Pajari paahtoi podiumille Roomassa
18.07.2021Pajarille historiallinen voitto junioreiden MM-sarjassa
18.07.2021Lauri Joona neljäs Viron MM-rallissa
05.07.2021Katalysaattorivarkaudet lisääntyneet rajusti
01.07.2021Autokaupan kasvu jatkui kesäkuussa
09.06.2021Autojen kierrätys rikkoi keväällä kaikki ennätyksensä
18.05.2021Polttoaineveron korotus ei yksittäisenä toimena riitä autokannan uudistamiseen
15.04.2021Kauppaneuvos Heikki Häggkvist jatkaa Autoalan Keskusliiton ohjaimissa
26.03.2021Lasse Ahlstedt luotsaamaan Autotuojat ja -teollisuus ry:tä
01.03.2021Pajari luokkavoittoon Rovaniemen MM-rallissa
17.02.2021Tuulilasin puhdistaminen on helppo liikenneturvallisuusteko
03.02.2020Autokannan ikääntyminen jatkuu
01.11.2019Henkilöautojen rekisteröintien kasvu jatkui lokakuussa
02.09.2019STT-Info: SUOMESSA KEHITETYT GGTURBO-UUSIOTURBOAHTIMET EDUSTAVAT ALANSA HUIPPUA
03.05.2019Turboahdin hinta ?
23.04.2019GGTurbo uusioturboahtimien testi- ja tuotekehitystiimin henkilöstö Garrett Turbo Expertivise Level 1 ja 2 sertifikaatilla tunnustettuja huippuammattilaisia
15.03.2019Autoala: Päästöt ratkaisevat - teknologia on keino, ei itseisarvo?
09.03.2019Dieselillä on vankka asema isokokoisten autojen ensirekisteröinneissä
02.03.2019Joka päivä sinua ajaa vastaan tuhansia ajoneuvoja joiden moottoriin on asennettu huippulaadukas GGTurbo turboahdin
28.02.2019GGTurbo Ford Junior Rally Team kuljettaja Sami Pajari ensi kertaa Itärallin maisemiin
14.01.2019GGTurbo Ford Junior Rally Team 2019
01.02.2018GGTurbo Renault RX 2018 kuljettaja Sami-Matti Trogen